Zoeken

Expertpanel

Blijf op de hoogte

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle updates!

Mevrouw Marga Hoek

Mevrouw  Marga Hoek
  • Directeur De Groene Zaak / Bestuursvoorzitter Het Groene Brein

Ondernemende bestuurder Marga Hoek heeft brede bestuurlijke en directie-ervaring in zowel de publieke als private sector. Vanuit haar passie voor duurzaam ondernemen weet zij mensen mee te krijgen in de gewenste richting. Hoek heeft veel ervaring met het verbinden van uiteenlopende werelden en belangen, met bruggen slaan tussen het bedrijfsleven, de overheid en andere groeperingen en stakeholders. In diverse directiefuncties vertaalde en integreerde zij economische en maatschappelijke ontwikkelingen naar visie, positie en propositie en een te volgen koers. Eerder was Hoek directeur Innovatie, MVO & Marketing bij de groepsdirectie van Bam Woningbouw, directeur van het projectenbureau van de gemeente Haarlemmermeer en CEO van bouwonderneming/projectontwikkelaar Thunnissen Groep BV in Heemstede.

Marga Hoek heeft in 2009 De Groene Zaak opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijvenvereniging van 200 duurzame koplopers, die streven naar een snelle verduurzaming van de Nederlandse economie. Verder is Marga Hoek bestuursvoorzitter van Het Groene Brein, het netwerk van prominente wetenschappers. Samen ontwikkelen zij nieuwe kennis voor de nieuwe economie. Marga Hoek is tevens actief in enkele Raden van Toezicht en Advies en publieke besturen, onder meer in de financiële- en corporatiesector. Hoek denkt en handelt in businesscases. Behoud van winstgevendheid en continuïteit en versterking van de concurrentiepositie kenschetsen haar invalshoek op het vlak van duurzaam ondernemen.

De Groene Zaak bundelt immers inmiddels 170 bedrijven, waaronder zowel grote, internationale ondernemingen (zoals PGGM, Eneco, Menzis, EY, Arla Foods) als MKB die allen de verduurzaming van de economie willen versnellen en daartoe graag concrete doelen zien die de transitie zichtbaar versnellen. 

"Veel executives zien verduurzaming nog steeds als een sociale verantwoordelijkheid van de onderneming, als iets wat losstaat van de bedrijfsdoelstellingen. Ten onrechte: er is ook vanuit bedrijfsmatig perspectief geen alternatief voor duurzame ontwikkeling en dat hoeft ook niet: investeren in duurzame innovatie loont in continuiteit, winstgevendheid en vooral in concurrentiepositie."