Zoeken

Expertpanel

Blijf op de hoogte

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle updates!

Big data tool helpt Ikea catalogus verduurzamen

Big data tool helpt Ikea catalogus verduurzamen

Met behulp van een big data tool is het gelukt om de Ikea catalogus te verduurzamen. Met meer dan tweehonderd miljoen kopieën is dit de grootste jaarlijkse drukopdracht in de wereld.

Om de catalogus te verduurzamen, is naar de hele keten gekeken. Ikea verzamelde altijd al data over met name kosten en kwaliteit van haar (mogelijke) toeleveranciers. Maar al die gegevens stonden in Excel, waardoor het lastig was om op basis van die data beslissingen te nemen. Er was simpelweg te veel data. Daarom zocht de meubelgigant contact met Except Integrated Sustainability. Vanaf toen is het Nederlandse bedrijf betrokken geweest bij het strategische ontwikkelingsproces. ‘Wij hebben die data hanteerbaar gemaakt met een big data tool. Met behulp hiervan kan de wereldwijde papier- en printindustrie samen met Ikea hun ongewenste impact verlagen’, zegt Tim Horsten, CSR consultant bij Except.

Aan de al bestaande data is nieuwe data toegevoegd, waardoor naast informatie over kwaliteit en kosten ook duurzaamheid gerelateerde gegevens in de tool te zien zijn. Horsten: ‘De leveranciers hebben een vragenlijst gekregen waarin ze antwoord geven op vragen over hun energieverbruik, CO2-uitstoot, productie van afval en waterverbruik. Daarnaast wil Ikea ook weten hoe goed ze hun eigen keten kennen op bijvoorbeeld het gebied van kinderarbeid. Op basis van kwaliteit, kosten en nu dus ook duurzaamheidsparameters kan de winkel een keuze maken uit de verschillende bedrijven.’

Leveranciers
De informatie wordt ook op anonieme basis met de leveranciers gedeeld. Hierdoor kunnen zij zien waar ze staan ten opzichte van hun wereldwijde collega’s. Horsten: ‘Een leverancier kan ook zien waarom aan hem wordt gevraagd bepaalde bedrijfsprocessen te verbeteren. Sommige leveranciers maken op basis van de inzichten die ze door de tool krijgen nu andere investeringsbeslissingen.’

Het resultaat van de verduurzaming van de catalogus is dat de CO2-emissie per kopie met 28 procent is gedaald. De energieconsumptie is vijf procent verminderd, het gebruik van hernieuwbare energie is 30 procent gestegen en de waterconsumptie is alleen het laatste jaar al met 35 procent gedaald. Dat zijn natuurlijk mooie getallen, maar de vraag is of zo’n catalogus nog wel nodig is. Is digitaal niet beter? Horsten: ‘Dat weten we op dit moment onvoldoende. Aan de digitale kant ontbreken momenteel veel gegevens.’

Het probleem dat zich bij Ikea aandiende is niet uniek, veel bedrijven worstelen met verduurzaming in de eigen organisatie en in de keten. 'Deze benadering gaf concreet een resultaat binnen het inkoopproces maar kan tevens worden toegepast bij het vergroten van de impact richting de VN Sustainable Development Goals.'

maandag 24 juli 2017  |  1 reactiespermalink

Dagmar  Aarts

Dagmar Aarts

Redacteur Duurzaam Geproduceerd, Industrielinqs Pers en Platform

»

Blijf op de hoogte

Reacties

Dit mooi natuurlijk, maar waarom krijgt (bijna) iedereen ongevraagd deze papieren catalogus in de bus? Dat zou veel CO2 uitstoot besparen, dus digitaal lijkt me nog veel beter.

reactie door Nynke  |  vrijdag 28 juli 2017 @ 09:19 uur

Reactie plaatsen

  Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties